Onderzoek en behandeling

Laboratorium
In het eigen laboratorium kunnen er een groot aantal onderzoeken uitgevoerd worden

1. Bloedonderzoek: voor een snelle controle op bloedsuikerspiegel,lever-en nierfunctie. Voor een uitgebreider onderzoek wordt bloed doorgestuurd naar een extern laboratorium.
2. Urineonderzoek: algemeen urine onderzoek en microscopische controle sediment
3. Faecesonderzoek: onderzoek van ontlasting op parasieten en microscopisch onderzoek op wormeieren
4. Dermatologisch onderzoek: onderzoek van huidafkrabsels op parasieten en na kleuring op gisten, bacterien en ontstekingscellen
5. Cytologisch onderzoek: onderzoek op biopten van 'bultjes'. Na kleuring worden 'naaldmonsters' microscopisch bekeken. Voor verder onderzoek worden monsters doorgestuurd.

Bloeddrukmeting

De praktijk beschikt over een bloeddrukmeter die vooral bij katten gebruikt wordt.
Bij katten wordt regelmatig een te hoge bloeddruk gevonden. Het is een probleem dat speciaal bij oudere katten (boven de 10-12 jaar) voorkomt.
Een aantal veel voorkomende aandoeningen bij oudere katten zoals chronisch nierfalen, schildkliertumoren, suikerziekte en hartafwijkingen, gaat vaak gepaard met een te hoge bloeddruk. De gevolgen van een te hoge bloeddruk zijn ingrijpend voor belangrijke organen:

- voor de ogen: acute blindheid door loslating van het netvlies
- voor de hersenen: toevallen, gedragsveranderingen, dementie, coma
- voor de nieren: verslechtering van nierfalen
- voor het hart: achteruitgang van de conditie van de hartspier bij hartfalen

Het meten van de bloeddruk bij katten met chronisch nierfalen en schildkliertumoren levert een bijdrage aan een meer succesvolle therapie van deze aandoeningen.
Bij oudere katten past de bloeddrukmeting goed in de jaarlijkse preventieve gezondheidscontrole.

Röntgenonderzoek (Officieel HD-onderzoek)

Rontgenfoto's worden gemaakt om fracturen aan te tonen en veranderingen in benige delen zoals artrose van gewrichten en hernia van wervels. Eveneens is rontgen geschikt om veranderingen in de borstholte zichtbaar te maken zoals hartvergroting en afwijkingen in de longen. Onderzoek van de blaas met contrastvloeistof kan informatie geven over blaasafwijkingen.
Officiele HD foto's worden gebruikt voor fokprogramma's bij honden en doorgestuurd naar de Raad van Beheer.

Echografie

Echografie is zeer geschikt voor onderzoek naar organen in de buikholte zoals afwijkingen aan lever, nieren en blaas (blaasstenen). In een vroeg stadium kan er drachtigheid bij honden katten en andere dieren (paard) mee aangetoond worden.

Gebitsbehandeling

Voor een professionele gebitsbehandeling bij hond en kat beschikken we over de juiste vaardigheden en instrumenten.