Wij hebben veel kennis in huis over konijnen en knaagdieren

Konijnen zijn fantastische huisdieren. het zijn lieve dieren die specifieke behoeften hebben wat voeding en verzorging betreft.
Wist u dat konijnen net als honden en katten regelmatig onderzocht en gevaccineerd moeten worden?
Als u een konijn heeft of er misschien een wilt kopen, zorg dan dat u over alle nodige informatie beschikt. Onze praktijk is u graag van dienst om u te informeren over zaken waar u aan moet denken bij de aanschaf en de verzorging van een konijn.

Onze praktijk heeft behalve kennis over allerlei ziekten, dit ook over gedrag, huisvesting en goede voeding.
Veel aandoeningen bij konijnen en knaagdieren hangen samen met verkeerde voeding en verkeerde huisvesting.

Konijnen en knaagdieren zijn leuke huisdieren. Ze worden helaas vaak alleen én in een te klein hokje gehouden. Ze kunnen goed loslopen in huis of in een grote ren buiten. Ze houden ervan om te spelen, het liefst met soortgenoten. Te kleine behuizing en verveling kunnen leiden tot probleemgedrag zoals agressie.
Kijk voor meer wetenswaardigheden over konijnen op de site van "Konijnenbelangen". Ook over allerlei ziekten vindt u hier informatie.

Wilt u een konijn of cavia aanschaffen, ga dan ook eens kijken bij een konijnen of cavia opvang:er zijn daar regelmatig dieren die een goed tehuis zoeken.

Wist u dat u ook voor uw konijn een ziektekostenverzekering kunt afsluiten? Kijk op de site van Petplan

Vaccinatie en medisch onderzoek

Uw konijn moet worden ingeent tegen het viraal haemorrhagisch syndroom (VHS of VHD of RHD)
en myxomatose.
Myxomatose en VHS kunnen bij niet gevaccineerde  konijnen een dodelijk verloop hebben. Voor geen van deze twee ziekten is een specifiek geneesmiddel. De enige bescherming die u uw konijn kunt bieden, is vaccinatie

VHS wordt verspreid door direct contact tussen konijnen (zowel wilde als tamme), maar besmetting met het virus kan ook indirect plaatsvinden via mensen, kleding, schoenen, andere voorwerpen en vlooien. Myxomatose wordt gewoonlijk verspreid door vlooien en andere bijtende insecten zoals muggen en wordt daardoor gemakkelijk overgedragen van wilde konijnen op tamme konijnen.

Een gecombineerde myxomatose-VHS vaccinatie (sinds begin 2012 beschikbaar) kan al vanaf de leeftijd van 5 weken gegeven worden, met daarna elke 12 maanden een herhalingsvaccinatie. Onze praktijk geeft u graag meer informatie over de vaccinatie en vlooien preventie.

Jaarlijkse gezondheidscontrole

De beste manier om gezondheidsproblemen bij uw konijnen te voorkomen is door een regelmatige gezondheidscontrole. Tegelijk met de jaarlijkse vaccinatie onderzoeken wij uw konijn.
Tijdens dit consult:
-wordt uw konijn van top tot teen nagekeken
-wordt het gebit gecontroleerd
-worden de oren nagekeken
-worden, indien nodig, de nagels geknipt
-wordt uw dier gewogen en geven we een voedingsadvies

Gebitsverzorging bij konijnen en knaagdieren

Goede voeding in combinatie met veel ruwvoer is belangrijk om gebitsproblemen te voorkomen. Desondanks kan uw konijn of cavia problemen krijgen met de voeropname: slecht eten, proppen maken, speekselen of zelfs helemaal niet meer eten. Doorgroeiende tanden (konijn) of kiezen (konijn en cavia) kunnen de oorzaak zijn, evenals haken aan de kiezen.
Een inspectie van de mondholte is dan gewenst, indien noodzakelijk moet er een gebitsbehandeling plaatsvinden. Voor een goede inspectie is narcose noodzakelijk.

Castratie en sterilisatie

Als u niet wilt fokken is het zeker aan te bevelen om zowel mannetjes (rammen) als vrouwtjes (voedsters) te laten steriliseren/castreren.
Konijnen zijn tussen 4 maanden (bij kleine rassen) en 6-9 maanden (grote rassen) geslachtsrijp. Voortplanting wordt voorkomen door rammen te castreren, dit kan vanaf het moment dat de testikels zijn ingedaald. Het steriliseren van voedsters op jonge leeftijd voorkomt het optreden van baarmoederkanker; baarmoederkanker komt veel voor bij voedsters ouder dan 4 jaar.
Ongecastreerde rammen zullen eerder gedragsproblemen ontwikkelen zoals bijten, vechten en sproeien. De urine kan ook erg gaan stinken.
Sterilisatie van voedsters voorkomt het optreden van territoriumdrift, het vechten met andere konijnen en het agressief worden tegenover mensen.